Wanneer je solliciteert op een baan ben je vaak niet de enige. Voor veel sollicitanten blijft de vraag bestaan hoe jouw CV kan opvallen tussen de hele stapel CV’s die allemaal worden gescreend. Je CV kan op meerdere manieren de aandacht trekken, maar wat werkt nou echt? Ik deel graag wat tips met jou.
Zorg dat je CV niet afleidt van de inhoud
Wij hebben ze regelmatig voorbij zien komen. CV’s in alle kleuren van de regenboog, CV’s met een grote hoeveelheid icoontjes erop, CV’s met uitbundige krullerige lettertypes: een ding is zeker, je CV valt op! Bedenk echter goed de boodschap die je wilt overbrengen. Je lay out moet jouw boodschap ondersteunen, het moet aantonen dat dat jij met jouw talenten en vaardigheden de geschikte kandidaat bent voor de functie. Je lay out moet niet afleiden van de inhoud. Dit is echter wel wat vaak gebeurd. Wij adviseren je om je lay out juist simpel te houden, zodat je de aandacht trekt op de goede manier.
Maak je CV goed scanbaar
Wist je dat een recruiter een CV maar maximaal 9 seconden bekijkt? Je hebt dus heel beperkt de tijd om je boodschap over te brengen. Zorg daarom dat alle aandacht direct wordt getrokken door je werkervaring en je voorgaande functies/ opleiding. Bedenk waar je toekomstig werkgever of de recruiter naar op zoek is (dit staat omschreven in de vacature). Voldoe je aan een aantal van deze punten? Laat deze dan de aandacht trekken: onderstreep deze of geef ze in het begin van je CV weer.
Eigen format van het recruitmentbureau
Recruiters krijgen vanuit werkgevers de vraag om hen te helpen met de selectie van geschikte kandidaten voor een functie. Recruiters doen vaak de eerste screening en kiezen hier de top 3 of top 5 beste kandidaten uit die ze mogen introduceren aan de toekomstig werkgever. Dit voorstellen gebeurt door de CV’s op te sturen. Je CV wordt dan in het format van de recruitmentpartij doorgestuurd met je salariswensen, en secondaire arbeidsvoorwaarden opgenomen in een voorblad. Dit is de reden dat je CV vaak in WORD format wordt gevraagd door recruitmentbureaus en niet in PDF. Help het recruitmentbureau door jou te helpen: maak het CV zo makkelijk mogelijk aanpasbaar, zodat zij de belangrijke punten kunnen benadrukken en in een voorblad kunnen verwerken.